RUOTSISSA KÄYMÄSSÄ

Viking Gabriella-laivalla(linkki), Sockholm Fotografiskassa(linkki) ja Medeltidsmuseet'issa(linkki)

Median uutisissa mainittiin Ruotsin kuninkaan, Carl Gustaf, vallassaolon 50-vuotisjuhlallisuuksista sekä kruununprinsessan Viktorian  puolison Daniel 50v juhlista samalla ja myös Suomen presidenttiparin vierailusta Tukholman suuriin juhliin. Sain näistä idean tilata Ruotsinristeilyn Viking Clubista, paria päivää ennen juhlatilaisuuksia mutta ollaksemme hengessä mukana.

Tilasin risteilyn ruotsin laivalta, tai niin kuin Ruotsin puolella sanotaan Suomen laivalta Gabriella. Siitä on aikaa kun viimeksi ollaan käyty Ruotsissa, useita vuosia. Meillä on ollut tapana käydä katsomassa Tukholmassa suositumpia näyttelyitä taidemuseoissa. Nyt meillä ei ollut tarkempaa suunnitelmaa. Otin meille vähän paremman hytin, edullisen sisähytin jossa oli tv ja mukavampi vuode. Risteily kestää kolme päivää, toisen päivän aamuksi tilasin meriaamiaisen ja illaksi päivällisbuffetin.

Polkagris-makeisia.

Tiistaina 12.9. 23 pakattiin kotona matkalaukut reissua varten, vaihtovaatteet ja tilaa jos tulee ostettua tuliaisia. A:n aikuinen poika S. ehti viedä meidät autolla satamaan ja hyvissä ajoin olimmekin terminaalissa valmiina seikkailuun. Otettiin matkaliput automaatista ja sitten huomasin että voi hyvänen aika, passi pitäisi olla mukana mutta se jäi keittiön pöydälle. Olin jotenkin niin rättiväsynyt että jotenkin olin melkein tolkuton, edellisviikolla oli Kiasmassa Ars23 näyttelyn avajaiset ja sen jälkeen kävimme A:n mökillä poimimassa sieniä ja puolukoita, melomassa kanootilla ja tehtiin syyssiivous. Ei siinä tarvinnut kuitenkaan palata kotiin, henkilötodistus riitti matkadokumenttien lisäksi että päästiin mukaan laivalle ja Tukholmaan. Majoituimme vaivatta hyttiin johon mieheni A:kin oli tyytyväinen.

Laiva lähti liikkeelle ja kävimme kahvilla ja söimme pienen välipalan. Kävimme myös rentoutumassa laivan spa:ssa. A. tarjosi minulle lasillisen Proseccoa ja menin kuoharitulppaanilasini kanssa saunaan, jossa kävin suihkussa ja laitoin päälle vanhan Finnwear-uimapukuni tummansinisen. Lämpimät porealtaat odottivat ja asetuin toiseen altaista laseineni nauttimaan olostani lämpimissä poreissa. Aa. pooikkesi myös altaalla mutta lähti melkein saman tien takaisin mukavaan hyttiin lepäilemään. Siemailin kuohujuomaani ja sain kaverikseni erään turkkilaisen ravintoloitsijan joka pitää ruokalaa jossain Tukholmassa, ja on naimisissa suomalaisen naisen kanssa ja puhui hyvää suomenkieltä. Hänen poikansa notkui toisessa altaassa. Hän mainitsi olevansa kotoin Turkin Antaliasta ja kerroin kuinka olemme tänä syksynä menossa matkalle Turkkiin ja myös Antaliaan. Mainitsin myös olleeni naimissa monta vuotta sitten Turkissa asuneen kurdimiehen kanssa joka oli kotoin alunperin Diyarbakdirista mutta asusti perheineen Bursa-nimisessä kaupungissa. Erosimme lyhyen avioliiton jälkeen kulttuurillisten ristiriitojen ja rahaongelmien vuoksi. Mies oli hauska ja ystävällinen.

Illalla kävimme A:n kanssa laivan ravintolassa tanssimassa. Pukeuduin tummansiniseen pitkähihaiseen maksileninkiin jossa on avara kaula-aukko ja mustiin avokkaisiin. Se ravintoloitsijakin oli siellä mutta ei tunnistanut enää kun olin pukeutunut iltavaatteisiin vaikka yritin tervehtiä jos hän olisi tullut meidän pöytään. Hyvä yritys.

Aamulla keskiviikkona Tukholmassa oli sumuista ja satoi välillä. Valitsin Tukholman päiväksi päälleni leveälahkeiset uudet strechfarkut joitten lahkeet viistävät maata ja niiden kanssa harmaan t-paidan ja harmaan huppujakun ja tietenkin sateensuojan. Tukholman kaupungin merenranta-alue on siistiytynyt sitten kun ollaan viimeksi käyty, rakennustelineet oli poissa ja jalankulkijoille oli esteetön käynti rantakaduilla. Ensiksi löysimme Tukholma Fotografiskan jonne on helppo kulku suoraan laivaterminaalista oikealle. Näyttely oli täytetty Peter Lindbergin kuvilla. Näyttely on vaikuttava, sinne kannattaa lähteä tutustumaan paikan päälle. Valokuvissa oli tunnelmia jotka koin omakseni, ikään kuin niissä olisi parempi minä, ostin sen vuoksi kirjankin että voin sitä myöhemmin katsella ja miettiä.

Tukholman satama-aluetta.

Alkoi sataa vettä, A oli jo menossa kohti Skeppsholmenia ja Moderna Museeta, mutta sateessa kävely ei houkutellut ja käänsimme suunnan kohti Gamla Stania. Yllättäen osuimme Tukholman Medeltidsmuseen luo, ja astuimme sisälle muinaiseen maailmaan jossa saimme tietoa Tukholman historiasta.

Kapakassa

Muinainen puoti.

Kuvataiteilijan muinainen työpaja.

Yksisarivisen sarvi

Muinainen riimukivi.

Vanhan kaupungin kaduilla oli paljon väkeä sateesta huolimatta. Koetimme löytää kahvilan jossa olisi tilaa ja löysimmekin. Valitsimme kahvin kanssa A.lle kierrewienrin ja minulle palan vaalean vihreällä kuorrutettua prinsessakakkua ja istuuduimme kahvilan ulkoterassille nauttimaan makean suloisesta välipalasta ja vanhan kaupungin tunnelmista. Poikkesimme "Polkagris" kauppaan jossa saimme seurata raidallisten makeisten valmistusta käsin ja ostimme kotiin joulukoristeeksi muutaman makeisen. Sitten jo pitikin palata laivalle.

Makeisten valmistusta käsityönä.

Tukholmassa oli sumua ja sateita.

Pienen lepohetken jälkeen vaihdettiin taas vaatteet päivällistä varten, tummanharmaat Halaran harsohame ja samanvärinen kirpparilöytöpaita päälle, myös A.lla oli siistit vaatteet ja pääsimme runsaan Viking-buffetin ääreen. Pääsimme ravintolaan vähän aikaisemmin kun siellä oli tilaa. Söimme tarjolla olevista herkuista vatsat täyteen ja palasime hyttiin. Teimme pienet ostokset laivan kaupassa ja torkuimme hytissä kunnes taas palasimme Helsinkiin. Seurasimme laivan keulaan kiinnitetyn kameran kuvaa hytin televisiosta. Saimme rauhassa heräillä aamulla, kävimme aamukahvilla ja pakkasimme matkalaukuihin vaihtovaatteemme ja ostokset, matkavaatteet päälle ja sitten pääsimme maihin. Kävelimme matkalaukka vetäen Kamppiin ja hyppäsimme saman tien Porvoon bussiin ja ajelimme sillä nykyiseen kotikaupunkiimme. Oli kiva reissu.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten päädyimme käymään Turkissa tämmöisenä aikana.