Missään käy ikinä, vaikka on koko ajan menoja: Kevätmessut ja Vierumäki

Perjantai-iltana sauna on lämpiämässä, ulkona pyryttää taivaan täydeltä utulunta vaikka on jo huhtikuu. Puutarhan sipulikasvit: tulppaanit ja liljat, narsissit ovat jääneet lumen alle pienen tikarin mallisine versoineen.

Kaksi viikkoa sitten oli kevätmessut Helsingin Messukeskuksessa. Perinteisesti olemme kevätmessuilla käyneet, pääsimme kaksi yhden hinnalla Omakotiyhdistyksen kortilla. Ajelimme autolla Porvoosta Helsinkiin ja parkkeerasimme auton messuhallin parkkihalliin joka oli aika täynnä jo puolen päivän aikaan ja piti ajaa kierroksia kerroksissa että auto mahtui sinne. Parkkihalli maksetaan maksuautomaattiin esimerkiksi poistuttaessa.

Kirjoittaja ja puolisonsa Kevätmessuilla.

Markkinahenkinen tapahtuma kiinnosti monia muitakin, ei vain meitä. Kiertelimme osastoilla, heiteltiin herjaa tuttujen kanssa ja tehtiin ostoksia. Välillä kävimme syömässä rasiallisen puutarhamansikoita ja palat pizzaa baarin puolelta. Ostoksia tuli mukaan puutarhakukkien juurakoita ja mukuloita, ne odottavat vielä istuttamista koska maa on lumen alla ja on pakkasta. Istutan ne purkkeihin ensi viikolla ellei maa ole näkyvissä ja sulaa että pystyy ne istuttamaan. Ruokatarvikkeita oli myös myytävänä ja ostettiin karjalanpiirakoita ja vesirinkeleitä... siinä se.  Olihan siellä paljon muutakin ostettavaa ja nähtävää, matkailuvaunuja, kesämökki ja piha-tarvikkeita ym. Hyvin kului koko päivä.

Viime viikolla oli pääsiäinen. Ei meillä ollut sovittu mitään erikoista täksi pääsiäiseksi, mutta Holiday-Clubi lähetti tarjouksen. Tarjouksessa luvattiin mahdollisuus tutustua uudistuvaan Vierumäkeen ja Holiday Club rakentaa uutta kylpylää. Vierumäki on tunnettu urheiluopistosta ja urheilukilpailupaikkana, lähellä Lahtea.

Tartuin tarjoukseen jossa luvattiin kaksi yötä aamiaisineen Vierumäki Hotellissa, kävelyretki tekojärvelle ja kahvit sekä alueen esittely. Illalla oli mahdollisuus saunoa rantasaunalla ja sai käyttää kuntosalia. Lisäksi oli lippu uimahalliin tai urheiluhalliin jossa oli pelikenttiä ym (padel, sulkapallo, tennis) ja oli mahdollisuus nauttia Pääsiäispäivällinen hotellin ravintolassa. Osallistuimme myös lomaviikko-osake esittelyyn. Illalla oli mahdollisuus kuunnella alakerran Pubissa trubaduurin laulantaa ja mahdollisesti osallistua urheilulliseen tietovisaan.

Olen joskus kauan aikaa sitten käynyt Vierumäellä. Osaallistuin silloisen työpaikan Tampereen kaupungin TerVin urheilukerhon "Suomi juoksee" projektiin, jossa ajelimme autoilla Inariin ja sieltä juoksimme rauhan viestinä soihtua Helsinkiin kuljettaen 10 - 20km osissa. Koko viikko siinä meni. Pääsimme paluumatkalla yöksi Vierumäelle, se oli vaihtelua reissun teltta- ja asuntoautomajoitukselle.

Tämän päivän Vierumäki oli paljon enemmän kuin muistin,

Saimme tavallisen, aika tilavan hotellihuoneen jossa oli mukavat vuoteet ja siisti kylpyhuone ja televisio. Hotellin käytävällä oli matto johon oli kuvioitu suomalaisien urheilijoiden maailmanennätysaikoja. Mennessään sai arvailla kenen aikoja ne oli. Jotkut muistivat , joillain ei ollut hajuakaan.

NO, majoituimme ja vaihdoimme matkavaatteet rentoihin verkkareihin talon tyyliin sopien. Söimme matkalla tullessa läheisellä huoltoasemalla jossa oli halvat ja runsaat annokset, tai A. söi. minä ostin voileivän ja söin sen illalla. Olin aika väsynyt. A. kävi rantasaunomassa, hienoa oli ollut ja kivaa muitten äijien kanssa. Olisi siellä ollut naisillekin sauna. Kävin saunan sijaan kuntosalilla jossa ei ollut ruuhkaa. Illalla avasimme mukana tumamme kuoharipullon ja yöllä nukutti hyvin.

Aamupala oli Vierumäellä asiallinen ja reilu. Sämpylät oli lämpöisiä, toisena aamuna saimme vain yhdet mukilliset kahvia kun automaatti tilttasi vaikka niitä oli kaksi. Kävelyretki oli muuten mutta keli oli hirveä, satoi ja maa oli kurainen ja kävelyteillä lainehti lumien sulamisvesiä. Kiersimme Vierumäen rakennuksia ja kuulimme alueen historiaa. Nautimme kahvit tekojärven rannalla.

Kävimme uimahallissa, se on aika vanha ja kulunut mutta hyvin toiminnallinen systeemi edelleen. Pukuhuoneissa oli digilukot joissa riitti vähän pähkäilemistä. Lisäksi pukuhuoneessa oli hirveä huuto äitejä villeine urheilijalapsineen ja minut neuvottiin väärälle ovelle kun kysyin tietä saunalle ja altaille. Jouduin kiertämään kahvilan ja lukuisien käytävien kautta että pääsin saunalle, onneksi olin pukeutunut koko uimapukuun ja pyyhkeeseen, etten aiheuttanut traumoja kenellekään pukeutumisellani. Huuto jatkui saunalla joten jätin löylyttelyt sikseen, peseydyin suihkussa ja menin altaille. Reunimmainen allasrata oli vesihölkkääjille, ja menin sinne vesihölkkäämään, ts uimaan merihevosta, joka on mielestäni sopivaa allasuintia kun allas oli vain 25m. Minullehan sitten huudettiin heti että vesihölkkääjälle kuuluu kelluke ja että menen liian hitaasti ja tukin rataa, vaikkei siellä ruuhkaa ollut. Ja mikä pakko sitä vesihölkätessä on kellukkeita aikuisen uimataitoisen pitää, pysyy sitä nyt muutenkin pinnalla. Kuitenkin, mieheni nuivaantui huudoista ja menimme porealtaille toiseen uimasaliin, siellä oli hierovia porealtaita useampia. Lämpöisessä kuplavedessä oli kivaa lojua lapsiperheitten riehuessa ympärillä.

Toisen päivän illalla tavoittelimme Pääsiäis buffetti päivällistä. Koetin tullessammen hotelliin varata pöydän ravintolasta, koska niin neuvottiin ohjeissa jotka saimme Holiday-Clubilta etukäteen, he ei ottaneet varauksia ne olisi pitänyt varata netin kautta. halusin kuitenkin maksaa päivällisen lahjakortilla ja se ei netin kautta onnistu. Olimme paremmissa vaatteissa, ensin kävimme lomaosake-esittelyssä. Rivitalo-viikko-osake oli mahdollista ostaa n30 000 € hintaan. Esittelystä menimme suoraan ravintolaan joka avautui klo 17.00. Buffet-pöytä oli valmiin houkuttelevine ruokineen ja pöydät olivat juhlakattauksessa. Mutta, meillä ei ollut varausta ja meidät käännytettiin ravintolan ovelta vaikka ravintolassa ei vielä ollut ketään. Puhuin kuin Runeberg ja hovimestari muutti mielensä ja huusi meidät takaisin ja niin pääsimme syömään, eikä tarvinnut ajella sinne läheiselle huoltoasemalla. Ensiksi saimme lasilliset hyvää kuohuviiniä. Koetimme tilata ruuan kanssa punaviinipaketin jäsenetuhintaan mutta sitä "ei kannattanut ottaa" ja saimme tyytyä kuohuviiniin ja veteen jota sai pöytään. Se punaviini ei vissiin ollut hyvää kun sitä ei suositeltu. Ruoka oli hyvin valmistettu ja pääsiäispaisti oli erinomaista. Pääsiäispäivällinen oli oikein herkullista jälkiruokakakkuineen kaikkineen.

Olimme suunnitelleet illan jatkoa pubissa mutta se oli tupatentäynnä, joten siirryimme huoneeseemme ja katseltiin siellä televisioo ja pelattiin nettipelejä.

Sellainen pääsiäinen. Kannatti käydä.

Kirjoittaja Tähtisade

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miten päädyimme käymään Turkissa tämmöisenä aikana.